Muaythai keskustelu

Suomen Muay Thai - liitto ry:n keskustelusivut
Tänään on Ma Touko 20, 2013 8:52 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 01, 2004 9:23 am 
Poissa
been there, not done that

Lainaa:
anna kirjoitti:
Mä nyt jätän kommentoimatta pitäisikö naisten ottaa finaalit suojien kanssa vai ilman, vaikka edustankin ko. sukupuolta. Mutta toi viittaus noihin 'kriittisiin elimiin' tuntuu sikäli huvittavalta, että suurin osa naisista kuitenkin sparraa ilman panssaria, enkä itse omista edes rintasuojia, joita ilman naiset eivät käsittääkseni saa otella, eli eivätköhän ne paikat ole paljon suuremmassa vaarassa ihan normaaleissa treeneissä, joissa sparrivastuskin voi olla huomattavan paljon raskaampaa tekoa kuin mitä matsissa vastaan tuleva. Ja yllensä niitä potkuja saa rinnoille silloin, kun itse mokaa jotenkin (kädet viipottavat missä sattuu, eivätkä suojaa rintoja tai tulee vedettyä yläkroppa alas kun tulee pysäri), hyvä tekniikka suojaisi kyllä panssaria paremmin...Ja on siitä raskaasta varustuksesta haittaakin, käsiä on paljon hankalampaa pitää suojauksessa ja karsiihan se varustus tuota liikkuvuutta, joten potkuista tai lyönneistä ei pääse niin ketterästi alta pois tai saa niitä torjuttua. Eli puolensa ja puolensa.

Se nyt mitä treenisalilla tapahtuu ei liity liiton ottelutoimintaan mitenkään. Sä voit sparrata treeneissä 20 kg painavamman kaverin kanssa säkkihanskoilla ilman hammassuojia, oma valinta. Jos tuntuu, että se opettaa pitämään kädet ylhäällä kun muistutuksena leegot heiluu, niin mahtavaa. Liiton asiana on huolehtia, olosuhteet ovat kunnossa viimeistäänkin siinä vaiheessa kun sparrikaveria ei voi pyytää "ottamaan vähän hiljempaa".

Itsekin olen treeneissä joskus sparrannut ilman munareita (pönde kun olen). Kisoissa en olisi saanut, koska näistä asoista pidetään siellä huoli.

Pöndet.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 01, 2004 9:57 am 
Poissa
Jäsen
Jäsen

Ei varmaan kukaa tarkoittanut että liitto alkaisi tarkistamaan että ne joilla ei ole otteluja alla sparraa treeneissä panssarit päällä. Vaan se että suurin osa naisista treenaa samoilla suojilla kuin miehet ja eivät heillä sen enempää ole vammoja treeneissä tullut kuin miehillä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 01, 2004 10:10 am 
Kuinka moni täällä on otellut 5x3min. ilman suojia? Tiedättekö miltä se tuntuu? Riittääkö naisilla kunto jos on yksi matsi alla? 3x2min. on hemmetin pitkä aika, mutta se on vasta kaks erää 5x3min ottelussa. Karsinnoissa näytti siltä, että monille naisille 5x2min oli jo liian pitkä aika. Se tarkoitaa sitä, että tekniikka hajoaa ja alkaa tulla osumia enemmän ja kun ei ole suojia se tarkoittaa sitä, että ne kanssa tuntuu. Kuulin, että yksi matsi päättyi tyrmäykseen päähänpotkulla ja vastustaja oli kaatunut suorin vartaloin kanveesiin, olisiko varusteita pitänyt olla vähemmän, kun nyt oli säärisuoja kypärä heikentämässä iskua?

Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä Pe Huhti 02, 2004 11:35 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 01, 2004 10:55 am 
Poissa
Kulta jäsen
Kulta jäsen

Toivottavasti suurin osa naisista ei sparraa ilman riittävää suojausta!
Rintoihin ja vatsan seudulle tulevat toistuvat kovat iskut eivät todellakaan tee naisille hyvää,oli kyseessä mikä potkulaji tahansa.
Omaan tekniikkaan luottaminen on sama,kun kundit jättäisivät alasuojat pois tai kaikki sparraisivat täysiä ilman pääsuojia.
Valmentajan vastuulla lopullisesti on vahtia,että treenaajilla on riittävä suojaus,jos joku ei itse sitä huomaa.
Miesten SM- otteluissahan ottelijamäärä on vähentynyt tuntuvasti ja ehkä sinnekin saataisiin joka sarjaan ottelut,jos lisättäisiin jotain suojia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Huhti 01, 2004 11:22 am 
Poissa
Langennut pasifisti

Tuli varmaan huonosti muotoiltu kommentti... Tarkoitus ei ollut mitenkään sanoa, että pitäisi jättää suojat pois ja luottaa pelkkään tekniikkaan, varsinkin, kun varmaan tosta munkin viestistä tuli ilmi, siinä on vielä itselläkin aika huimasti parantamisen varaa(rintasuojia ei ole,köyhä opiskelija kun olen, mutta kaikki muut vermeet ovat kyllä sparratessa päällä, suojaamassa niin itseä kuin sitä sparrikaveriakin mun hasardeilta). Lähinnä mä yritin sanoa jotain siitä, mikä on oma empiirinen kokemus noista 'intiimeille alueille' tulevista potkuista, että yleensä syy on juuri siinä oman tekniikan puutteellisuudessa. Mutta kyllä musta naisiltakin voidaan sitä varustusta keventää SITTEN kun se tekniikka on riittävä. Se onko naisten taso tällä hetekellä riittävän korkea, että SM-kisat voitaisiin ottaa kokonaan ilman suojia, onkin ihan eri juttu

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Huhti 02, 2004 11:21 am 
Poissa
Uusi jäsen

Naisten thainyrkkeily yleisesti ei ole Suomessa vielä sillä tasolla että naiset voisivat otella mielestäni ilman suojia SM-otteluita, 5x3 min. Tähän vaikuttaa tietysti se että naisten thainyrkkeily Suomessa ottelutasolla on vielä hirveän nuorta. Vielä ei ole laajempaa osaamisen tasoa eli työsarkaa on vielä itse kullakin joka toimii naisthainyrkkeilyn parissa. Hyvä ottelija pystyy ottelemaan hyvin sekä suojat päällä että ilman.

- harri, ttbc

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia