Lainaa:
anna kirjoitti:
Mä nyt jätän kommentoimatta pitäisikö naisten ottaa finaalit suojien kanssa vai ilman, vaikka edustankin ko. sukupuolta. Mutta toi viittaus noihin 'kriittisiin elimiin' tuntuu sikäli huvittavalta, että suurin osa naisista kuitenkin sparraa ilman panssaria, enkä itse omista edes rintasuojia, joita ilman naiset eivät käsittääkseni saa otella, eli eivätköhän ne paikat ole paljon suuremmassa vaarassa ihan normaaleissa treeneissä, joissa sparrivastuskin voi olla huomattavan paljon raskaampaa tekoa kuin mitä matsissa vastaan tuleva. Ja yllensä niitä potkuja saa rinnoille silloin, kun itse mokaa jotenkin (kädet viipottavat missä sattuu, eivätkä suojaa rintoja tai tulee vedettyä yläkroppa alas kun tulee pysäri), hyvä tekniikka suojaisi kyllä panssaria paremmin...Ja on siitä raskaasta varustuksesta haittaakin, käsiä on paljon hankalampaa pitää suojauksessa ja karsiihan se varustus tuota liikkuvuutta, joten potkuista tai lyönneistä ei pääse niin ketterästi alta pois tai saa niitä torjuttua. Eli puolensa ja puolensa.
Se nyt mitä treenisalilla tapahtuu ei liity liiton ottelutoimintaan mitenkään. Sä voit sparrata treeneissä 20 kg painavamman kaverin kanssa säkkihanskoilla ilman hammassuojia, oma valinta. Jos tuntuu, että se opettaa pitämään kädet ylhäällä kun muistutuksena leegot heiluu, niin mahtavaa. Liiton asiana on huolehtia, olosuhteet ovat kunnossa viimeistäänkin siinä vaiheessa kun sparrikaveria ei voi pyytää "ottamaan vähän hiljempaa".
Itsekin olen treeneissä joskus sparrannut ilman munareita (pönde kun olen). Kisoissa en olisi saanut, koska näistä asoista pidetään siellä huoli.
Pöndet.