Suomen Muaythai – liitto ry

Lapset, nuoret ja juniorit

Suomen Muaythai liiton syyskokous valitsi joulukuussa 2017 turkulaisen 37-vuotiaan eritysluokanopettajan Arto Kuosmasen uudeksi nuorisopäälliköksi. Kuosmanen on työskennellyt sekä lasten ja nuorten parissa 2000-luvun alusta saakka että kasvatus- ja sosiaalialalla. Koulutukseltaan hän on erityispedagogiikan maisteri ja opettaja. Lisäksi hänellä on rehtorin virkaan vaadittavan pätevyyden mukainen opetushallinnon tutkinto.

Kuva: Arto Kuosmanen käy ottelusäännöt läpi ottelijoiden kanssa ennen aloitusta.

Lue Kuosmasen koko esittely tästä.

Turku Thaiboxing Club:n junnuthai teesit, saa käyttää ja muokata itselleen sopivaksi.

Yleistä:

  • pitkäjänteisyys on lasten ja nuorten valmennuksen perusta.
  • treeneissä pitää olla hauskaa
  • tarjotaan innostavaa urheilua ja liikuntaa
  • valmennus on suunniteltua
  • valmentajat ja ohjaajat ovat koulutettuja, vähintään 1-tason kamppailulajien valmentajakoulutus tms.
  • valmentaja/ohjaaja osaa soveltaa toimintaa osallistujille sopivaksi turvallisuustekijät huomioiden.
  • pidetään yllä positiivista ilmapiiriä ja muistetaan kehua junnuja; varsinkin pienempien kanssa pitää pystyä kaivamaan tekemisestä positiivisia puolia, että ei pelkästään korjata virheitä
  • kehitys on yleensä alussa nopeata, mutta matkalla tulee kaikille myös suvanto/taantumavaiheita, joissa valmentajan tehtävä on tiedostaa pitkän tähtäimen tavoitteet ja tukea valmennettavaa sekä kannustaa eteenpäin
  • pidetään yllä tiettyä kuria ja vaatimustasoa, treeneihin ei tulla sähläämään tai haaveilemaan
  • kiusaamista ei suvaita missään muodossa
  • painotetaan, että thainyrkkeilyä harrastetaan vain saleilla, Ei koulussa tai pihoilla (rikkomuksista seuraa ensin varoitus ja toisella kerralla seurasta erottaminen)
  • opetetaan seuran moton ”traditional muay thai” mukaista thainyrkkeilyä: panostetaan lähiotteluun, hallitaan kehää ja tapahtumia, opetellaan myös erikoistekniikoita.
  • opetetaan kaikille Ram Muayn perusteet
  • kerrotaan thainyrkkeilyn filosofiasta, perinteistä yms.
  • edistetään urheilullisia elämäntapoja (lepo, ravinto, päihteettömyys, riittävä liikunnan määrä, henkinen hyvinvointi, antidoping) ja seurataan niiden toteutumista

Herkkyyskaudet:

  • 8-, ja 14-vuotias eivät voi treenata samalla tavalla niin, että siitä olisi molemmille hyötyä
  • herkkyyskaudet tulee hyödyntää valmennuksessa mahdollisimman tehokkaasti eikä aikuismaiseen harjoitteluun tule siirtyä ennen kuin keho ja mieli ovat siihen valmiit
  • maanantaisin pidetään fyysisiin ominaisuuksiin keskittyvät treenit; kausisuunnitelman mukaisesti
  • muutenkin ainakin pienten ryhmällä saa olla ainakin puolet treeneistä muuta kuin varsinaista thainyrkkeilyä
  • pienille paljon pelejä ja leikkejä, kuperkeikkoja yms. hauskaa mutta kehittävää
  • nopeuskestävyysharjoittelua vain yli 12-vuotiaille!
  • lihasmassaa kasvattavaa voimaharjoittelua ainoastaan 14 – 17-vuotiaiden ryhmälle!
  • ottelemaan aikovien 15- vuotta täyttäneiden pitää käydä myös kisaryhmän treeneissä

Taitojen oppiminen:

  • alle 14-vuotiaiden treenaamisen tulee olla mahdollisimman monipuolista, eikä yksityiskohtiin kannata takertua.
  • asentoa ja liikkumista pitää harjoitella usein ja monipuolisesti
  • myös perustekniikoita pitää harjoitella usein
  • alle 10-vuotialla painotetaan perustaitojen oppimista (tasapainotaidot, liikkumistaidot, käsittelytaidot)
  • aluksi riittää, että lajinomaiset tekniikat tehdään pääpiirteittäin oikein
  • lajitaidon oppimisen huippu on vasta 14 – 16-vuotiaana (tässä vaiheessa tekniikoita hiotaan mahdollisimman hyvään ja oikeaan muotoon)